Ideološki identitet i izborno ponašanje: uporedna analiza direkcionog i proksimalnog modela političkog izbora

Todosijević, Bojan and Pavlović, Zoran (2015) Ideološki identitet i izborno ponašanje: uporedna analiza direkcionog i proksimalnog modela političkog izbora. In: V Međunarodni naučni skup “Vrednosti i identitet”, 13 -14. novembar 2015., Novi Sad. Fakultet za pravne i poslovne studije “Dr Lazar Vrkatić”, Novi Sad, pp. 162-174. ISBN 978-86-7910-083-2

[img] Text
Ideological identity and voting behavior-Todosijevic-Pavlovic 2015-with title page.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB)

Abstract

Koncept ideološke levice/desnice ima kompleksan karakter. Sa jedne strane, politička levica i desnica označavaju političke ciljeve i ideale koji se žele ostvariti, dakle, neku vrstu vrednosnih orijentacija. Sa druge strane, ideološke odrednice levica i desnica predstavljaju i formu političkog identiteta, bitnog za samorazumevanja političkih aktera i za političku komunikaciju između njih. Označavajući tako istovremeno i politički identitet i vrednosnu orijentaciju, dimenzija levice/desnice javlja se kao ključni faktor u političkom opredeljivanju. Pojednostavljeno, glasači određenog političkog identiteta biraju partije sa kompatibilnim identitetom i vrednostima. Ta veza je u istraživanjima operacionalizovana na više načina. Iz teorija racionalnog izbora proizašao je spacijalni model političkog ponašanja. U proksimalnoj verziji spacijalnog modela, glasači biraju partiju koja im je najbliža u apsolutnom smislu na dimenziji levice/desnice. U direkcionoj reviziji spacijalnog modela, glasači biraju partije koje su na istoj strani političke podele kao i oni, ali koje su udaljenije od centra u poređenju sa glasačem. U ovom istraživanju poredi se primenjivost dva navedena modela na glasače u Srbiji. Empirijsku osnovu istraživanja predstavljaju podaci ispitivanja javnog mnjenja sprovedenog nakon majskih izbora 2012. godine na reprezentativnom uzorku punoletnih stanovnika Srbije (N = 1568). Rezultati pokazuju da je empirijska podrška za oba modela mala.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: ideologija, politički identitet, javno mnjenje, Srbija, spacijalni model
Institutional centre: Centre for political research and public opinion
Depositing User: Srđan Jurlina
Date Deposited: 09 Nov 2023 14:32
Last Modified: 09 Nov 2023 14:32
URI: http://iriss.idn.org.rs/id/eprint/1502

Actions (login required)

View Item View Item