Pregled determinanti i barijera ekološki odgovornog ponašanja potrošača

Rajić, Tamara and Krstić, Jelena and Zoroja, Marina (2020) Pregled determinanti i barijera ekološki odgovornog ponašanja potrošača. In: Izazovi održivog razvoja u Srbiji i Evropskoj uniji. Institut društvenih nauka, Beograd, pp. 207-223. ISBN 978-86-7093-237-1

[img] Text
Pregled determinanti i barijera ekološki odgovornog ponašanja potrošača. 2020, T.Rajic, M63.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (324kB)

Abstract

Cilj ovog rada je da pruži prikaz ključnih determinanti ekološki odgovornog nameravanog ponašanja potrošača, pre svega kupovina i korišćenja ekoloških proizvoda i usluga, ali i faktora koji dovode do jaza između nameravanog i stvarnog ponašanja. Ključne determinante i barijere ekološki odgovornog ponašanja potrošača izvedene su na osnovu pregleda 37 empirijskih radova koji su publikovani u međunarodnim akademskim časopisima u periodu od 2010. do 2020. godine. Pregled literature ukazuje na Teoriju planiranog ponašanja kao osnov većine empirijskih istraživanja. Pored pozitivnih stavova prema ekološkom ponašanju, subjektivnih normi i percipirane bihejevioralne kontrole, u neke od najčešće dokazivanih determinanti ekološki odgovornog nameravanog ponašanja potrošača spadaju briga za životnu sredinu, znanje o životnoj sredini, percipirana efektivnost potrošača, svest o sebi kao ekološki orijentisanom potrošaču, emocije prema ekološkim proizvodima. Prethodna istraživanja ukazuju na to da su nedostupnost ekoloških proizvoda na mestu prodaje i visoka cena proizvoda najčešće barijere koje sprečavaju prevođenje nameravanog u stvarno ekološko ponašanje potrošača. Pregled determinanti ekološki odgovornog ponašanja potrošača može ukazati na mogućnosti za dalja istraživanja u ovoj oblasti i pružiti korisne informacije marketarima i kreatorima politika koji su usmereni ka stimulisanju održive potrošnje.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: ekološki odgovorno nameravano ponašanje potrošača, teorija planiranog ponašanja, jaz između nameravanog ekološkog i stvarnog ponašanja
Institutional centre: Centre for economic research
Depositing User: D. Arsenijević
Date Deposited: 14 Mar 2025 10:17
Last Modified: 14 Mar 2025 10:17
URI: http://iriss.idn.org.rs/id/eprint/2618

Actions (login required)

View Item View Item