Nikitović, Vladimir (2014) Може ли се зауставити смањење и старење радне снаге у Србији? In: Могуће стратегије развоја Србије. САНУ, Београд, pp. 261-271. ISBN 978-86-7025-643-9
Text
Nikitovic-5.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (479kB) |
Abstract
Обим и старосна структура радне снаге, поред демографског и миграционог фактора, зависе и од нивоа економске активности становништва. Значајним променама у области економске политике могуће је позитивно утицати у правцу ублажавања, па чак и заустављања неповољних тенденција у кретању радне снаге. У европским размерама, Србија изразито одскаче у погледу притиска економски неактивних на активна лица, док је према демографским индикаторима старења практично на нивоу просека ЕУ. Пробабилистички модел популационе динамике Србије, коришћен за испитивање полазне хипотезе, показује да је данашњи обим радне снаге могуће поново достићи средином века само ако мере у области популационе политике буду блиско праћене мерама за подизање економске активности, нарочито код млађе и старије популације, те мерама које ће минимизирати популациони одлив након потенцијалног прикључења ЕУ. Евалуација „сценарија политика“, у коме друштво достиже висок ниво консензуса по многим битним питањима за популациони и економски развој земље, позиционирала је полазну хипотезу на саму границу реално могућих исхода. Од три неопходна услова за заустављање односно ублажавање смањења и старења радне снаге у Србији, пораст економске активности становништва je најделотворнијa стратегијa на краћи и средњи рок, што je квалификује као најургентнију.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | радна снага, Србија, популационо старење, миграциона транзиција, пројекције становништва |
Institutional centre: | Centre for demographic research |
Depositing User: | Srđan Jurlina |
Date Deposited: | 02 Dec 2023 11:34 |
Last Modified: | 02 Dec 2023 11:34 |
URI: | http://iriss.idn.org.rs/id/eprint/1682 |
Actions (login required)
View Item |